Το Ξηρόμερο / Dryland που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Διεθνή Έκθεση Τέχνης – La Biennale di Venezia
Οι καλλιτέχνες/ιδες αναφέρονται στο νερό ως πρίσμα –ένα μέσο να βλέπουμε και να σκεφτόμαστε– εστιάζοντας στην έλλειψή ή το πλεόνασμα, την ανάγκη ή τη σπατάλη του, καθώς και τις κοινωνικές συνδηλώσεις του. Η εξάντληση των πόρων συνδέεται με τη φυσική και οικονομική εξάντληση. Το έργο διερευνά τις πολιτικές δυνατότητες του ήχου και της μουσικής, την επίδραση της τεχνολογίας στα αγροτικά τοπία και την πολιτιστική ποικιλομορφία.
Ο εορτασμός του πανηγυριού μεταφέρει πληροφορίες και νόημα ως τελετουργία και ψυχαγωγία. Συνδέεται με τις γεωργικές εργασίες, παράγεται από –αλλά και παράγει– την εσωτερική χρονικότητα της κοινότητας με το πότισμα και τις αγροτικές ευθύνες. Βοηθά την κάθε κοινότητα να δημιουργήσει την εικόνα του εαυτού της. Ταυτόχρονα, όμως, αντίθετες έννοιες συνυφαίνονται: οι θεατές μετατρέπονται σε συμμετέχοντες, από τη σκηνή βρισκόμαστε εκτός σκηνής, από την επιτελεστική δράση στην καθημερινή δραστηριότητα.
Αυτή η αδιάκοπη αλληλεπίδραση μεταξύ «παράστασης» και πραγματικότητας μεταφέρεται στο έργο. Το Ξηρόμερο / Dryland αξιοποιεί τα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά του ελληνικού περιπτέρου για να αναδείξει συσχετίσεις με τις γεωργικές αποθήκες και τη θρησκευτική αρχιτεκτονική που αποτελούν συνήθως το φόντο των πανηγυριών. Επιπλέον, το ποτιστικό που βρίσκεται στο κέντρο του περιπτέρου, ορίζει κυκλικά το περιβάλλον της εγκατάστασης. Το έργο μεταφέρει επίσης τον χώρο συνάντησης της κοινότητας –την πλατεία, τη δημόσια συγκέντρωση– από το εξωτερικό στο εσωτερικό. Καθώς το σύστημα ποτίσματος τίθεται σε κίνηση, δημιουργεί έναν ρυθμό, οριοθετεί τον χρόνο όπως ένα ρολόι ή μια κασέτα που ξετυλίγεται, παρακινώντας τα σώματα των επισκεπτών να ακολουθήσουν διαδρομές και να αλλάξουν τρόπους θέασης. Το Ξηρόμερο / Dryland αποφεύγει μια αισθητική προσέγγιση και τονίζει τη συναισθηματική αμεσότητα της επαφής με αντικείμενα, ήχους και εικόνες.
Παρατηρώντας τις έμφυλες σχέσεις στο πανηγύρι, εξετάζονται οι δυνατότητες παρουσίασης του εαυτού, οι διαφορετικές εκδοχές της θηλυκότητας και της αποκάλυψης ή απόκρυψης του γυναικείου σώματος, αλλά και η αμφισημία της χειρονομίας του υποκειμένου που αποσύρεται επιλέγοντας την απουσία και τον αποκλεισμό του από τη γιορτή.
Το Ξηρόμερο / Dryland επιχειρεί συσχετίσεις μεταξύ της εμπλαισιωμένης γεωγραφικά εμπειρίας με την παγκόσμια συνθήκη, μία μετατόπιση μεταξύ κυρίαρχου και περιθωριοποιημένου πολιτιστικού αντικειμένου, που φαίνεται να δημιουργεί τον ενδιάμεσο χώρο συγκρότησης νέων νοημάτων.
* Ξηρόμερο [ksirˈomero]: Γνωστό για τα πανηγύρια του, είναι μια ιστορική επαρχία της Αιτωλοακαρνανίας. Σήμερα αποτελεί δήμο της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.
Η έρευνα του έργου Ξηρόμερο / Dryland που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 60 Διεθνή Έκθεση Τέχνης – La Biennale di Venezia, πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Margaroni Residency σε ανάθεση του Onassis Culture από τον δημιουργό διαμεσικών έργων και συνθέτη Θανάση Δεληγιάννη και τον δραματουργό και φιλόλογο Γιάννη Μιχαλόπουλο ως Onassis AiR Fellows, οι οποίοι συγκρότησαν την καλλιτεχνική ομάδα με την εικαστικό και κινηματογραφίστρια Έλια Καλογιάννη, τον φωτογράφο και ντοκιμαντερίστα Γιώργο Κυβερνήτη, τον ηχολήπτη και σχεδιαστή ήχου Κώστα Χαϊκάλη και τον εικαστικό και αρχιτέκτονα Φώτη Σαγώνα.
Η υλοποίηση του έργου και η έκθεσή του στην Βενετία έχει ως κύριο χρηματοδότη το Υπουργείο Πολιτισμού και ως Εθνικό Επίτροπο υπεύθυνο για την οργάνωση, παραγωγή, και προώθηση του έργου το ΕΜΣΤ | Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και επιμελητή του Ελληνικού Περιπτέρου τον Πάνο Γιαννικόπουλο.
Onassis Culture: Βασικός υποστηρικτής της Ελληνικής Συμμετοχής στην 60η Διεθνή Έκθεση Τέχνης ‐ La Biennale di Venezia. Επιπλέον υποστηρικτές είναι το Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και ο ΕΟΤ. Το έργο πραγματοποιείται με την υποστήριξη της ARTWORKS μέσα από την ιδρυτική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, της Outset και του Qualco Foundation. Η AEGEAN είναι επίσημος χορηγός αερομεταφορών, ενώ η εκπροσώπηση τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Ξηρομέρου.
Τι εστί Ξηρόμερο; Από την Ελληνική Dream Team της φετινής Μπιενάλε της Βενετίας
Οι δημιουργοί του “Ξηρόμερο/Dryland”, του έργου που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 60η Μπιενάλε της Βενετίας μιλούν για το τι σημαίνει η περιοχή του Ξηρόμερου γι΄αυτούς
Σήμερα, η Κική Μαργαρώνη είναι περίπου 70 ετών και έχει αποσυρθεί συνειδητά και επίμονα από τα κοινά. Ακόμα και με την έρευνα για τη ζωή της, επέλεξε να μην ασχοληθεί. Το residency, το οποίο ξεκίνησε με το όνομα Margaroni ‘άνοιξε την πόρτα” σε έναν άλλο κόσμο κόσμο, τον κόσμο του πανηγυριού. Και έτσι όλο το πρότζεκτ άλλαξε ρότα, και δεν ήταν πλέον η βιογραφία της Μαργαρώνη. Η ρότα αυτή κατέληξε στο έργο που θα μας εκπροσωπήσει φέτος στην 60η Μπιενάλε, το “Ξηρόμερο/Dryland”, ένα διαμεσικό συλλογικό έργο βγαλμένο μέσα από τα σπλάχνα της αγροτικής ζωής και παράδοσης που αντλεί έμπνευση από τα πανηγύρια της ηπειρωτικής χώρας.
Η σύλληψη είναι των Θανάση Δεληγιάννη και Γιάννη Μιχαλόπουλου. Η καλλιτεχνική ομάδα εμπλουτίστηκε σταδιακά και προστέθηκε η εικαστικός και κινηματογραφίστρια Έλια Καλογιάννη, ο φωτογράφος και ντοκιμαντερίστας Γιώργος Κυβερνήτης, ο ηχολήπτης και σχεδιαστής ήχου Κώστας Χαϊκάλης και ο εικαστικός και αρχιτέκτονας Φώτης Σαγώνας. Επιμελητής της ελληνικής συμμετοχής είναι ο Πάνος Γιαννικόπουλος.
Εμείς ρωτήσαμε τους καλλιτέχνες και τον επιμελητή του έργου κάτι πολύ απλό, αλλά συνάμα πολύ ουσιαστικό. Τι σημαίνει το Ξηρόμερο γι΄αυτούς (οι απαντήσεις είναι με αλφαβητική σειρά)
.
Θανάσης Δεληγιάννης
Κάτω από την κορυφή του Μπούμστου, στο Αρχοντοχώρι, βρήκα το αρνητικό μιας Θεσσαλίας, της πεδιάδας που γνωρίζω πολύ καλά. Και θα ξαναγυρίσω να μετρήσω τις στέρνες σε ένα τοπίο χωρίς δέντρα και που όλοι προσπαθούν να ξαναθυμηθούν τις περασμένες δεκαετίες με τις πολλές ζυγιές που έπαιζαν ταυτόχρονα.
Έλια Καλογιάννη
Γιώργος Κυβερνήτης
Στο Ξηρόμερο, καθ’ όλη τη διάρκεια της έρευνας και της εμπειρίας μας στον τόπο, εντός και εκτός πανηγυριού, οι εικόνες που μου έμειναν, είτε καταγράφηκαν είτε όχι, λειτούργησαν με έναν τρόπο αποκαλυπτικό. H εμπειρία μιας τέτοιας αποκάλυψης είναι, βέβαια, αδύνατη χωρίς την ενδοσκόπηση. Ένα προσωπικό συναίσθημα ενθουσιασμού μικρού παιδιού και ταυτόχρονα μία αίσθηση ευθραυστότητας υπερίσχυαν.
Ξηρόμερο- Η ελληνική εκπροσώπηση της Μπιενάλε
Στα μπλεγμένα καλώδια, τα αγροτικά μηχανήματα και τα ρομποτικά φώτα. Στους βοσκούς στο άγριο τοπίο του Μπούμστου το ξημέρωμα και στην γοητευτική ησυχία των χωραφιών και των λιμνών τη νύχτα. Αυτές οι ‘φέτες’ πραγματικότητας όπου το μάτι και η ψυχή μου στάθηκαν, διαμόρφωσαν μία αίσθηση η οποία θα με ακολουθεί.
Γιαννης Μιχαλόπουλος
Πάντως σίγουρα πλέον στου Σύλλα Καρκάση στη Ζάφτσα δεν παίζουν ο Βαγγέλης Σούκας με την Κική Μαργαρώνη, αν κάτσεις όμως στο Καφενείο του Σιδερά, θ´ακούσεις ίσως την αντήχηση του έκο να χτυπάει στο Μπούμστο.
Φώτης Σαγώνας
Κώστας Χαϊκάλης
Τώρα μένει να δω πώς θα μιλήσει το Ξηρόμερο της Αιτωλοακαρνανίας με το Ξηρόμερο/ Dryland της Βενετίας. Ο ηχος τη αναπνοής του ποτιστικού μας σε συνδυασμό με όλα τα υπόλοιπα υλικά της έρευνάς μας, μου δημιουργεί μια συγκίνηση που εξακολουθεί να με εκπλήσσει.
Και ο επιμελητής Πάνος Γιαννικόπουλος
Info: Η 60ή Διεθνής Έκθεση Τέχνης – La Biennale di Venezia θα διεξαχθεί από τις 20 Απριλίου έως τις 24 Νοεμβρίου στη Βενετία.
Εθνικός Επίτροπος – Οργάνωση: ΕΜΣΤ
Προεγκαίνια: 17-19 Απριλίου
Εγκαίνια Περιπτέρου: 18 Απριλίου, 13:30
pavilionofgreece2024.emst.gr
https://sinidisi.gr/
0 Comments